Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2008

Υπογράφηκε η σύμβαση για το νέο οδικό άξονα Σαγιάδας - Κονίσπολης

Ένας νέος οδικός άξονας, θα συνδέει σε περίπου δύο χρόνια, την Ήπειρο με την γειτονική Αλβανία. Στο τελωνείο Μαυροματίου Θεσπρωτίας, υπογράφηκε σήμερα από την αλβανική κυβέρνηση και την ανάδοχο ελληνική εταιρεία ΑΕΓΕΚ Α.Ε, η σύμβαση για την κατασκευή του οδικού άξονα από το τελωνείο Μαυροματίου στην περιοχή Σαγιάδας Θεσπρωτία, Κονίσπολης Αγίων Σαράντα. Την επίβλεψη του έργου θα έχει η Εγνατία Οδός Α.Ε. Το μήκος του είναι 40,5 χιλιόμετρα και η κατασκευή προϋπολογίσθηκε σε 50 εκατομμύρια ευρώ. Θα είναι με μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Η χρηματοδότηση του έργου κατά 80% θα γίνει από την Ελλάδα και συγκεκριμένα από το Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων και κατά 20% από την αλβανική κυβέρνηση.
Την ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησαν στην εκδήλωση, ο υφυπουργός Οικονομικών Αντώνης Μπέζας και ο υφυπουργός Εξωτερικών Πέτρος Δούκας.
Εκ μέρους της αλβανικής κυβέρνησης παρόντες ήταν οι υφυπουργοί Οικονομίας Γκένκ Ρούλι, Δημοσίων Έργων, Μεταφορών και Επικοινωνιών Σταβρί Ριστάνι και Εργασίας Κώστας Μπάρκας.
Το Ελληνικό σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ) αποτελεί το πιο ολοκληρωμένο και αισιόδοξο αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού 550 εκ. ευρώ, δεκαετούς διάρκειας (2002-2011) και στοχεύει στην αντιμετώπιση προβλημάτων ανάπτυξης των Βαλκανικών χωρών, την ενίσχυση διμερών οικονομικών σχέσεων και τη διευκόλυνση ελληνικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Τα κριτήρια για την επιλογή των έργων έγκεινται στην ανταποδοτικότητα για την ελληνική οικονομία και την ελληνική εξωτερική πολιτική, χωρίς να παραγκωνίζεται η ωφελιμότητα του έργου για τη λήπτρια χώρα.
Επωφελούμενες χώρες είναι η Αλβανία, η Βοσνία και Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, η πΓΔΜ, η Ρουμανία και η Σερβία. Το ως άνω ποσό των 550 εκατ. € κατανέμεται, ως εξής ανά λήπτρια χώρα:
Αλβανία 49.890.000 ευρώ, Βοσνία - Ερζεγοβίνη 19.530.000 ευρώ, Βουλγαρία 54.290.000 ευρώ, Μαυροβούνιο 17.500.000 ευρώ, Π.Γ.Δ.Μ. 74.840.000 ευρώ, Ρουμανία 70.430.000 ευρώ, Σερβία 232.500.000 ευρώ.Τόσο ο κ. Μπέζας, όσο και ο κ. Δούκας, στις ομιλίες τους αναφέρθηκαν στην εξαιρετική σημασία του νέου οδικού άξονα, τόσο για τη Νότια Αλβανία, όσο και για την Ήπειρο. Ιδιαίτερα στο αλβανικό έδαφος θα βγάλει από την απομόνωση 18 οικισμούς και θα τονώσει το διασυνοριακό εμπόριο. Επιπλέον για τη Νότια Αλβανία, θα υπάρξει μέσω του νέου οδικού άξονα, διασύνδεση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και κατ’ επέκταση με την υπόλοιπη Ευρώπη
Στο χαιρετισμό του ο κ. Μπέζας μεταξύ άλλων ανέφερε:
« Στα τέλη Μαρτίου του 2005, πραγματοποιήθηκε στα Ιωάννινα η 9η Μικτή Διϋπουργική Επιτροπή Ελλάδας- Αλβανίας. Στη συνάντηση αυτή αποφασίστηκε και εντάχθηκε στο σχετικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας, η δρομολόγηση κατά προτεραιότητα του οδικού άξονα Σαγιάδα - Κονίσπολη – Άγιοι Σαράντα.
Δύο χρόνια σχεδόν μετά, εδώ στο Τελωνείο Μαυροματίου παρευρισκόμαστε στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης, αφού προηγήθηκε διεθνής διαγωνισμός, ανάμεσα στην Αλβανική κυβέρνηση και την ανάδοχο κατασκευής ελληνική εταιρεία ΑΕΓΕΚ, καθώς και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ που αναλαμβάνει ανάδοχος υπηρεσιών επίβλεψης.
Με το ιδιαίτερα σημαντικό αυτό έργο, τόσο για την Αλβανία όσο και τη χώρα μας, η ελληνική Κυβέρνηση αποδεικνύει για ακόμη μια φορά ότι είναι συνεπής προς τις γείτονες και φίλες χώρες της Βαλκανικής. Η χώρα μας αποδεικνύει ότι σέβεται απόλυτα τις δεσμεύσεις και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το ΕΣΟΑΒ, ένα αναπτυξιακό και επενδυτικό σχέδιο δράσης, που προβλέπει συνολική χρηματοδότηση για την Αλβανία της τάξης των 50 εκατ. ευρώ και εφαρμόζεται μέσω του συγκεκριμένου μεγάλου έργου, ιδιωτικών παραγωγικών επενδύσεων και μικρότερων τοπικών έργων.
Οι δύο χώρες έχουν στενές σχέσεις φιλίας, συνεργασίας και καλής γειτονίας. Έχουμε επίσης κοινή πολιτική βούληση να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της εποχής, με βάση τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες, με το βλέμμα δηλαδή στραμμένο στο μέλλον και όχι στο παρελθόν.
Σ΄ αυτή την πορεία, οι Αλβανοί μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα και η ελληνική εθνική μειονότητα της Αλβανίας, της οποίας τα δικαιώματα απορρέουν από διεθνείς συμβάσεις, αποτελούν την καλύτερη γέφυρα συνεννόησης και συναντίληψης».
« Μιλώντας όχι μόνο ως μέλος της Κυβέρνησης αλλά και ως τοπικός Βουλευτής, θέλω να τονίσω ότι σήμερα είναι μια ξεχωριστή ημέρα για τη Θεσπρωτία. Το όραμά μας είναι να επανασυνδέσουμε οικονομικά τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο γενικότερα, με το ζωτικό χώρο της νότιας Αλβανίας.
Για να υλοποιηθεί αυτό το όραμα, έπρεπε να προχωρήσουμε σε τρεις δράσεις.
Το πρώτο βήμα έγινε ήδη με τη λειτουργία του Τελωνείου Μαυροματίου στις 16-1-2006. Τα δεύτερο μεγάλο βήμα γίνεται σήμερα με τον οδικό άξονα Σαγιάδα- Κονίσπολη- Άγιοι Σαράντα. Το τρίτο και τελευταίο βήμα, θα είναι η αναβάθμιση του δρόμου Σαγιάδα – Ασπροκκλήσι – Λιμάνι Ηγουμενίτσας, ένα έργο για το οποίο θα εργαστούμε ώστε να γίνει πραγματικότητα ».
« Είμαι βέβαιος ότι από εδώ, από το Μαυρομάτι, ξεκινάει μια νέα εποχή. Το έργο που υπογράφουμε τη σύμβαση κατασκευής του, θα στηρίξει τις τοπικές οικονομίες και από τις δύο πλευρές των συνόρων. Θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Θα διευρύνει τις εμπορικές μας συναλλαγές και θα ενισχύσει τις ελληνικές επενδύσεις στην Αλβανία.
Θα προσφέρει διασύνδεση της νότιας Αλβανίας με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την Εγνατία Οδό, με δύο μεγάλα έργα υποδομής που ανήκουν στο διευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών. Θα αποτελέσει, έναν ακόμα παράγοντα ανάπτυξης και σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή μας ».
Σε δηλώσεις του ο κ. Μπέζας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μετά την εκδήλωση μεταξύ άλλων ανέφερε:
« Σε μια περίοδο γενικότερης αστάθειας στην περιοχή της Βαλκανικής, η ελληνική Κυβέρνηση προωθεί ένα έργο που συμβάλλει στην ανάπτυξη και τη σταθερότητα. Στέλνει προς όλους ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Το μέλλον για τους λαούς της Βαλκανικής βρίσκεται στη συνεργασία και την ειρηνική συνύπαρξη. Σ’ αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθούμε ».

Σημεία ομιλίας ΥΦΥΠΕΞ κ. Πέτρου Δούκα
κατά την υπογραφή συμβάσεων για την κατασκευή
του οδικού άξονα «Σαγιάδα-Κονίσπολη-Άγιοι Σαράντα»


Θέλω να εκφράσω την ιδιαίτερη ικανοποίησή μου, που βρίσκομαι σήμερα εδώ, ανάμεσά σας. Σήμερα, εδώ, θα μπει ο θεμέλιος λίθος για την ανακατασκευή του οδικού άξονα Σαγιάδα-Κονίσπολη-Άγιοι Σαράντα, με την υπογραφή των συμβάσεων ανάμεσα στην Αλβανική Κυβέρνηση και τους αναδόχους του έργου, τις ελληνικές εταιρείες ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ και ΑΕΓΕΚ. Πρόκειται για ένα έργο που συγχρηματοδοτείται κατά 80% από ελληνικούς πόρους στο πλαίσιο του Ελληνικού Σχεδίου Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων, το γνωστό ΕΣΟΑΒ.
Ο δρόμος αυτός των περίπου 40 χιλιομέτρων είναι για την Ελλάδα και την Αλβανία ένας δρόμος «προόδου και φιλίας!
Ένας δρόμος συνεργασίας που θα βοηθήσει στον πολλαπλασιασμό των εμπορικών και οικονομικών σχέσεων των δύο χωρών.
Άλλωστε αυτό υποδηλώνει και ο ενθουσιασμός του κόσμου, των πολιτών της περιοχής που βρίσκονται μαζί μας αυτή την ημέρα.
Επιτρέψτε μου, να αναφερθώ συνοπτικά στο ΕΣΟΑΒ:
Το ΕΣΟΑΒ αποτελεί προσπάθεια της Ελλάδος να ενσωματώσει μεμονωμένες πρωτοβουλίες αναπτυξιακής βοήθειας σε ένα ενιαίο σχέδιο και να προωθήσει έτσι μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή πολιτική στη γειτονιά μας. Ο συνολικός προϋπολογισμός του Σχεδίου είναι 550 εκ. € και αφορά σε 7 χώρες των Βαλκανίων: Αλβανία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Ρουμανία και Σερβία.
Το κύριο μέρος των πόρων του ΕΣΟΑΒ (79%) αφορά σε μεγάλα δημόσια έργα, 20% σε ιδιωτικές παραγωγικές επενδύσεις και το υπόλοιπο 1% σε χρηματοδότηση Μικρών Έργων μέσω των κατά τόπους Πρεσβειών μας.
Τον Απρίλιο του 2004, όταν παραλάβαμε το ΕΣΟΑΒ, δηλαδή 2 χρόνια από την ψήφισή του, ανακαλύψαμε ότι η πρόοδός του ήταν ασήμαντη, αφού μόλις το 6,8% του συνολικού προϋπολογισμού είχε δεσμευθεί.
Ύστερα από εντατικές και συγκροτημένες προσπάθειες που καταβάλαμε, το ΕΣΟΑΒ επανενεργοποιήθηκε. Οι αδυναμίες και τα κωλύματα του παρελθόντος ξεπεράστηκαν, δημιουργήθηκαν όλοι οι απαραίτητοι μηχανισμοί για τη διασφάλιση διαδικασιών απόλυτης διαφάνειας και ταύτισης με τις αντίστοιχες Οδηγίες της Ε.Ε., ενώ το όλο Πρόγραμμα στήθηκε σε αποτελεσματικότερη και ορθολογικότερη βάση εξασφαλίζοντας παράλληλα σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο, εγκρίναμε την παράταση του ΕΣΟΑΒ για μια ακόμη πενταετία, δηλ. μέχρι το 2011, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την αποτελεσματικότερη και ορθότερη απορρόφηση του Προγράμματος, ανταποκρινόμενοι με συνέπεια στις διμερείς μας υποχρεώσεις και δεσμεύσεις προς τις γείτονες χώρες.
Επιγραμματικά θα αναφερθώ σε μερικά μεγάλα δημόσια έργα που χρηματοδοτούμε:
Κτίριο Φιλίας Ελλάδος-Βοσνίας & Ερζεγοβίνης. Το έργο έχει ολοκληρωθεί και εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή τον προηγούμενο Ιούλιο.
Δίκτυο οπτικών ινών υψηλών ταχυτήτων “SEELight Programme”, που θα διασυνδέσει όλα τα πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα των Βαλκανικών χωρών με τα αντίστοιχα της Ελλάδας
Διάφορα νοσοκομεία στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βοσνία & Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο.

Το ΕΣΟΑΒ στην Αλβανία έχει προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς. Από τα περίπου 50 εκ. € που προορίζονται για την Αλβανία, ήδη το 80,27% των συνολικών διαθέσιμων πόρων έχουν δεσμευθεί!!! Αυτό μας κάνει αισιόδοξους να πιστεύουμε ότι θα έχουμε πλήρη απορροφητικότητα των πόρων του Προγράμματος στην Αλβανία.
Η ανακατασκευή του δρόμου Σαγιάδα-Κονίσπολη-Άγιοι Σαράντα αποτελεί μεγάλο μέρος του Σχεδίου στην Αλβανία. Με συνολικό προϋπολογισμό 37,5 εκ. € περίπου, η ελληνική συμμετοχή μέσω του ΕΣΟΑΒ υπερβαίνει τα 30 εκ. €! Ποσό ιδιαίτερα σημαντικό, αφού αντιστοιχεί στο 76 % του συνόλου των πόρων που προβλέπονται για Δημόσια Έργα στην Αλβανία.
Η άψογη και στενή συνεργασία της Ελλάδας με τη γειτονική Αλβανία, οδήγησε στην επιτυχή δημοπράτηση του έργου και στη σημερινή ημέρα, με απώτερο στόχο η κατασκευή του δρόμου να ξεκινήσει την άνοιξη.
Ο δρόμος αυτός, μήκους 40,5 χλμ., θα συνδέσει την Ήπειρο με τη Νότια Αλβανία. Θα βγάλει από την απομόνωση 18 οικισμούς στην Αλβανία και θα τονώσει το διασυνοριακό εμπόριο.
Βέβαια, η αναπτυξιακή βοήθεια προς την Αλβανία δε σταματά εδώ.
Στο πλαίσιο του ΕΣΟΑΒ, έχει ήδη εγκριθεί η επιχορήγηση 15 ιδιωτικών επενδύσεων συνολικού ύψους 31,5 εκ. € σε διάφορες περιοχές της Αλβανίας και 10 από αυτές έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Η ελληνική συνεισφορά φθάνει τα 9,5 εκ. €. και το 95% του διαθέσιμου ποσού.
Οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται φθάνουν τις 480, βοηθώντας την ανάπτυξη της περιοχής. Με αυτό τον τρόπο προωθείται η συνεργασία ανάμεσα σε ελληνικές και αλβανικές εταιρείες και το διασυνοριακό εμπόριο.
Τέλος, το 100% των διαθέσιμων ποσών για μικρά έργα (περίπου 0,5 εκ. €) έχει δεσμευθεί. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί είτε βρίσκονται υπό υλοποίηση περίπου 30 έργα επείγουσας φύσης με σημαντικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες, όπως δρόμοι σε χωριά, αποχετευτικά δίκτυα και δίκτυα ύδρευσης, μικρά έργα ανάπλασης (πλατείες, κτίρια κοινότητας, κτίρια ιστορικής σημασίας), κ.ά. σε διάφορες περιοχές των Άγιων Σαράντα, του Αργυροκάστρου, της επαρχίας Πωγωνίου, του Βερατίου κ.α.

Επιθυμία μας είναι, σύντομα να προχωρήσουμε και σε ένα ακόμα μεγάλο δημόσιο έργο, χρησιμοποιώντας το υπόλοιπο των 9 εκατ. του ΕΣΟΑΒ.

Κλείνοντας θέλω να υπογραμμίσω ότι το έργο για το οποίο σήμερα υπογράφονται οι συμβάσεις μεταξύ της Αλβανικής κυβέρνησης και των αναδόχων εταιρειών δεν συνιστά ολοκλήρωση του προγράμματος ΕΣΟΑΒ για την Αλβανία, αλλά αρχή μιας ακόμη πιο στενής και επωφελούς για τις δύο χώρες συνεργασία.
Πλέον μία πρόκληση μόνο υπάρχει: Πώς θα συνεργαζόμαστε στενότερα και παραγωγικότερα χαράσσοντας το κοινό μέλλον των δύο λαών.

ΠΟΙΟΙ ΠΑΡΕΥΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ:

Από ελληνικής πλευράς:
Πέρα από τους δύο Υφυπουργούς κ.κ Αντώνη Μπέζα και Πέτρο Δούκα Παρόντες επίσης ήταν:
ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ιωαννίνων κ. Μιχάλης Παντούλας, ο Νομάρχης Θεσπρωτίας κ. Βασίλης Γιόγιακας, ο Νομάρχης Ιωαννίνων κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, , ο Γενικός Διευθυντής της Περιφέρειας Ηπείρου κ. Δημήτρης Μπαλτογιάννης, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας και Πρόεδρος της ΤΕΔΚ κ. Θωμάς Πιτούλης, ο Δήμαρχος Σαγιάδας, ο Δήμαρχος Αχέροντα κ. Θανάσης Παπάς, ο Δήμαρχος Φιλιατών κ. Μηνάς Ντουμάζιος, ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ιωαννιτών κ. Ιωάννης Πεδιαδιτάκης οι Αντινομάρχες Θεσπρωτίας κ.κ Μιχάλης Γκίκας και Αναστάσιος Δηλαβέρης, ο Αστυνομικός Διευθυντής Θεσπρωτίας κ. Γιάννης Τσολάκος ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας κ. Αλέκος Πάσχος, Νομαρχιακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι και πλήθος κόσμου.

Από την ΑΕΓΕΚ ΑΕ παρόντες ήταν: ο Διευθύνων Σύμβουλος, ο οποίος υπέγραψε και τη συμφωνία κ. Ιωάννης Τριανταφύλλου, καθώς και οι κ.κ Μιχάλης Σίμας επίσης Διευθύνων Σύμβουλος και Παναγιώτης Ρέμπης υπεύθυνος του έργου.

Από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε παρόντες ήταν ο Πρόεδρος της εταιρίας κ. Απόστολος Γούλας , ο οποίος υπέγραψε και τη συμφωνία, καθώς και οι κκ Γιάννης Ιωάννου- μέλος του ΔΣ της ΕΓΝΑΤΙΑΣ, Ιωάννης Κούτρας -Διευθυντής Γραφείου Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων και Αριστοτέλης Σάλιας, πολιτικός μηχανικός ο οποίος θα αναλάβει με τη σύμβαση που υπογράφθηκε χρέη Project Manager.

Από αλβανικής πλευράς:
Ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου κ.Δημήτριο, ο Υπουργός Οικονομίας, Εμπορίου και Ενέργειας κ. Τζένκ Ρούλι, ο Υπουργός Εργασίας κ. Κωνσταντίνος Μπάρκας, ο Υφυπουργός Δημοσίων Έργων, Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών κ. Στάβρι Ριστάνι, ο Πρεσβευτής της Αλβανίας στην Ελλάδα κ. Βίλι Μιναρόλι, ο Δήμαρχος των Αγιών Σαράντα κ. Έντομντ Τζόκα, η Σύμβουλος του Πρωθυπουργού σε θέματα μειονοτήτων κ. Κωνσταντίνα Μπεζιάνη, ο Δήμαρχος Κονίσπολης κ.Πέτρι Μουλάι, ο Έπαρχος Λειβαδιάς Ηρώδης Νταλιάνης, ο Έπαρχος Μουρσίου Δημήτρης Κότες, ο Έπαρχος Φοινίκης Ζήσης Λούτσης, υπηρεσιακοί παράγοντες και πλήθος κόσμου.

Αρχική σελίδα